Mijn partner wees mij op het feit, dat hij via Windows 8 niet meer bij Buienradar terecht kon zonder zijn gegevens daar achter te laten. Cookie hier en cookie daar achterlatend surfen we al dan niet onwetend over het net, een spoor van bruikbare informatie achterlatend voor bedrijven die daar wat mee kunnen. Informatie is geld... Zonder blikken of blozen melden hele kuddes zich aan op sites met com of nl in de url. "Ja hoor, dat is heel simpel te regelen, meldt u zich maar even aan bij mijn-weet-ik-veel."
Maar wat de meesten niet doorhebben is dat 'mijn-weet-ik-veel' veel van u weet. Meer dan u denkt en lief is. Rijkelijk cookies strooiend wordt u de toegang gegeven tot menig website. Die cookies zijn kleine databestandjes in .txt format, van een kilobyte in omvang en hebben meerdere functies binnen een webomgeving. Zo kunnen ze uw locatie vastleggen, uw surfgedrag, wat u aanklikt op welke pagina en... razend handig, uw voorkeuren voor om het eender welk product of dienst. Tegenwoordig is het welhaast verplicht cookies te accepteren omdat je anders de site niet meer opkomt. De moderne Windows wil naast cookies nog wat méér. Het onstilbaar hongerige beest wil ook nog eens uw personalia. Liever nog, weten waar u woont en wat u doet de hele dag.
Cookies worden naar eigen zeggen ook gebruikt om de functionaliteit van een website te verbeteren. U wordt door uw browser geacht daar aan mee te werken. Zonder cookies geen internet voor u. "Targeted Advertising" wordt ook door cookies gestuurd. Onder meer door de 'profiler' en 'tracking-cookie'. De profiler legt vast "wie u bent en waar u wat uitspookt", de tracking-cookie stalkt u van site naar site om over uw schouder mee te kijken wat u zoal interessant vindt. Bijvoorbeeld; u leest een artikel over slecht slapen. Et voilà! Daar komen de advertenties voor de Melisana, de Valdispert, en de betere hoofdkussens en matrassen. Zo zijn er nog wat meer cookies die u het leven zuur kunnen maken.
Wat u opgeeft in een dergelijke omgeving wordt opgeslokt en, jawel, gedeeld met eenieder die het wil hebben. Informatie is macht... en geld. Er wordt wat afgehandeld met uw data. Uw privacy. De privacy die u opgaf toen u zich aanmeldde met uw gegevens. Op het internet heerst een schijn van privacy, wat u denkt dat van u is, is niet van u... niet meer. Op een vreemde, heimelijke manier die u niet kunt zien word er bij u thuis ingebroken met als reden; functionaliteit en klantgerichtheid.
Stel u zich eens voor, u hebt op straat een geanimeerd gesprek over bakkers en hun brood. U staat vreemd te kijken als er plots een wildvreemde in uw gesprek inbreekt met de mededeling, "Haal uw brood en gebak bij Bakker Bakker!" of "Kunnen wij u lekker maken voor ons brood?" U denkt bij zichzelf "waar bemoei je je in 's hemelsnaam mee?!" en probeert het gesprek onder vier ogen te vervolgen. Het sujet blijft maar zeuren en breekt dus zo in in een privésituatie, terwijl u daar nooit om heeft gevraagd of toestemming voor heeft gegeven. Tegenwoordig wordt u gemaand toestemming te geven anders kunt u dat gesprek niet afmaken...
Ander voorbeeld: U denkt op een vrije dag eens lekker in uw eentje door de stad te wandelen. Gezellig wat etalages kijken en in winkels voordeelaanbiedingen zoeken. Of u heeft nog een presentje nodig voor een huisgenoot die u wilt verrassen... U staat raar te kijken als u in uw brievenbus of op de gangmat mededelingen aantreft in de trant van: "U heeft bij ons in de etalage staan kijken naar product x. Anderen die u kent hadden ook belangstelling voor product y." Hilarisch wordt het als degene die u wilde verassen deze mededelingen aantreft... Wat nou verrassing...
Waarom accepteert u het wel dat op het net anderen met uw privacy aan de haal gaan? Omdat het de schijn heeft van anonimiteit? Zo anoniem als u denkt te zijn, bent u allang niet meer hoor. Het net weet alles van u. Waar u woont, welk werk u doet, of u getrouwd bent en met wie, of u kinderen heeft, hond kat of kanarie... U wast met Blub witter dan wit, want ooit gekocht bij een welbekende super, aha! En uw vaatwasser moet Calgon want dat staat zo geregistreerd toen u 'm aanschafte via het web bij Bol, Coolblue of Mediamarkt.
Hypocriet eigenlijk als je er over doordenkt. Aan de ene kant wil men niet dat men zich bemoeit met privézaken en leven, terwijl we net zo makkelijk onze privacy te grabbel gooien op Facebook, Instagram of andere Sociale Media platforms. Voor de oplettenden; uit een onschuldig vakantiekiekje, waarop jij jezelf insmeert met zonnebrand, weet een algoritme nog een advertentie te persen die op jou en je kennissen is gericht. Facebook werkt aan of heeft al gezichtsherkenning.
In de toekomst inloggen met je vingerafdruk of irisscan... "Spuug op het scherm voor een DNA analyse om in te loggen bij facebook..." Biometrisch inloggen wordt de toekomst... Privacy bestaat niet meer... Tenzij je dingen uitspookt die het daglicht niet verdragen kunnen. Wat heb je te verbergen. Mijn privacy is jouw privacy, toch? "Als ik jouw een koekje geef, mag ik dan rustig in jouw kasten en vuilnis rommelen...?"
Iemand nog een cookie?
Wolf.
Reacties
Een reactie posten