Er is veel te koop in de wereld. Elke fabrikant wil zijn producten, die natuurlijk beter zijn dan die van de concurrent promoten, op zo'n manier dat deze in het oog springen bij het grote publiek. Kwaliteit moet geroemd worden, niet? Zo gaat het al jaren op radio, T.V., en in uw brievenbus. Was reclame op T.V. vroeger nog leuk, met Loekie er tussendoor. Tegenwoordig is het een kwelling om tussen een goede film door uit je verhaal gehaald te worden door Jumbo, Blokker, of ICI Paris XL.
Waren dat 30 jaar geleden keurige blokken van vijf minuten voor en na het journaal, tegenwoordig zijn het blokken van een minuut of 7... Tegenwoordig is dat om de 5, 10, of 20 minuten. De reclame-dichtheid is de laatste 25 jaar énorm toegenomen met de komst van de commerciële t.v. zoals RTL en SBS6. We worden ongewild en ongevraagd gebombardeerd met tampon x, bier y, en auto z, alsof we er nog nóóit van hebben gehoord, terwijl we er dagelijks door omringd worden in de supermarkt en op straat. Nog ergerlijker... Al die blokken lopen bijna synchroon aan elkaar, alsof het afgesproken werk is...
Ook op het internet word je dagelijks doodgegooid met advertenties, advertorials, en een caleidoscoop aan pop-ups en knipperende rotzooi waar je een epileptische aanval van krijgt.
Met name de persgroep heeft er een handje van om je te terroriseren met product x, dienst y, en app z. Het wordt een strijd om een on-line krant nog fatsoenlijk te lezen. De meeste on-line kranten zijn al niet meer te lezen, want hun content veranderd razendsnel in een soort van videoplatform à la Youtube. Nieuws wordt zo gebracht alsof je er zelluf bij was door middel van een videootje. Vóór je dat videootje mag bekijken, duwen ze eerst een zogenaamde "Pre-roll" door je strot voor een automerk, parfum of wasmiddel. Frustrerend want je wilt het nieuws lezen of kijken. Erger wordt het als het er twee achter elkaar zijn, zoals bij rtl. Dan haak ik al af. RTL loopt zo publiek mis maar de adverteerder heeft wél zijn doel bereikt... Kassa.
Heren adverteerders: ik zit NIET op jullie rotzooi te wachten. Ik wéét van jullie producten af! Ze bestaan! In de winkels! Hou op met me te stalken met jullie ad-zooi! Ik hoef jullie advies niet! Ik maak zelf uit wat ik waar koop en wanneer! "Maar dankzij onze ads is het internet nog steeds gratis!" "So what?!" "Zo gratis is het allemaal niet, hoor!" Hebben jullie enig idee wat een internet abo mij maandelijks kost? €49,95! Dat is voor de doorgifte van data! En dan wil ik wél data die mij alleen aanstaat. ZONDER Pampers, Heineken, Dubro, of Hyundai! "Ja maar content kost ook geld!" Ja en? Dan haal je vrijwilligers binnen of gestraften die onder dwang content maken in plaats van wasknijpers. Leren ze nog wat ook...
Ik heb nu een ad-blocker geïnstalleerd op mijn systeem omdat ik verlost wil zijn van deze reclameterreur en in alle rust mijn Youtube videootjes wil bekijken of mijn krant wil lezen. Ik betaal al méér dan genoeg voor mijn internet. Daar hoef ik niet ook nog eens Bier, Borrelnoten of Beschuit van Bolletje bij. Met deze ad-blockers zijn ze niet blij. Menige videospeler op on-line krantensite of Youtube weigert om nog zijn content te laten zien als je de ads niet slikt. Je krijgt dan wel geluid maar ziet een zwart rechthoekig scherm waar de video te zien zou moeten zijn... "Slik onze rotzooi of stik!" is het beleid tegenwoordig.
Wáárom maken jullie geen ADVERTAINMENT in een eigen omgeving? Zoals een site of TV kanaal dat alléén maar advertorials, reclame, en series gebaseerd op producten uitzend? "Bassie en Adriaan en het Geheim van de Jordan Tandenborstel". "Suske en Wiske - De Verdwijnende Vanish". Breng "Lassie (De Gehoorzame Toverrijst)" terug op T.V. Voor mijn part maak de je de grote merken show en sponsor je die uitzendingen... Daar is een publiek voor, dat weet ik zeker. Deze psychotische commerciële cyber-diarree moet een halt toegeroepen worden...
Heb ik wel genoeg Edet in huis...?
Wolf.
Reacties
Een reactie posten